06 - 810 11 008 (24 uur per dag bereikbaar)
Uitvaartbranche in de Media

Er moet me iets van het hart

De afgelopen tijd is er in de media veel te doen geweest over de uitvaartbranche.
Allereerst was er de uitzending van Undercover in Nederland. Daarin ging een uitvaartondernemer vreselijk respectloos met overledenen en nabestaanden om. Kort daarop volgde een item in het programma ‘Ombudsman’ van omroep MAX. Dit ging over een grote uitvaartonderneming die erop uit lijkt te zijn om zo veel mogelijk aan nabestaanden te verdienen.
Ook ik heb deze uitzendingen gezien en vind daar iets van.

Nabestaanden centraal

Zoals in ieder vakgebied zijn er naast ‘goede’ uitvaartondernemingen, helaas ook voorbeelden van bedrijven die de branche in een slecht daglicht stellen. Bij hen lijkt het te draaien om de uitvaartverzorger zelf. Om zijn of haar mening en om het regelen van een zo groot mogelijke winstmarge. Deze uitvaartondernemers zijn in mijn ogen vergeten wat hun voornaamste taak is.

Waar uitvaartbegeleiding volgens mijn visie wel om moet draaien, is het bijstaan van nabestaanden in een verdrietige en kwetsbare periode. De wensen en behoeften van de nabestaanden staan voor mij centraal. Als uitvaartverzorger is het mijn taak om een respectvol en prachtig afscheid van een geliefde te verzorgen. Ik zie het daarom als mijn morele plicht om mezelf dienstbaar en eerlijk op te stellen.

Adviserende rol

De afgelopen decennia heb ik vele families mogen begeleiden bij het afscheid nemen van een dierbare. Door mijn werk en ook door mijn eigen ervaring weet ik hoe weerloos een verlies iemand kan maken. Toch moet er van alles geregeld worden na een overlijden, zeker als het heengaan onverwachts komt. Overspoelt door ongeloof, verdriet of boosheid, moeten nabestaanden in een korte tijd allerlei beslissingen nemen. Zij overzien die keuzes vaak niet, willen hun geliefde niet te kort doen en hebben geen tijd, kennis en rust om een goede vergelijking te maken. Daarom leunen en vertrouwen zij op mij om ze daarmee te helpen. Het lijkt mij persoonlijk vreselijk om dat vertrouwen te beschamen. Daarom adviseer ik nabestaanden, zoals ik zelf geadviseerd zou willen worden; integer en met oog voor het budget.

Rust brengen

Als ik na een overlijden ter plaatse kom is het mijn belangrijkste doel om de nabestaanden rust te brengen. Dit bereik ik door het geven van duidelijke en eerlijke informatie en advies.
Er komt pas rust, als er eerlijkheid en duidelijkheid is. Dat geeft vertrouwen en hierdoor kan ik samen werken naar een perfect passend, gedenkwaardig afscheid.

Transparantie

De kosten van een uitvaart horen eerlijk, open en transparant te zijn. Ik ben een voorstander van het werken met een dienstverleningstarief. Een duidelijk gespecificeerd bedrag, waarvoor de uitvaartverzorger het regelwerk uit handen neemt en de nabestaanden ondersteunt in de periode rondom de uitvaart. Natuurlijk mogen ondernemers omzet verdienen. Uitvaartondernemer zijn is geen hobby, maar een vak. Daarom is een basistarief nodig om van te kunnen leven en om als ondernemer te kunnen blijven bestaan. Er is voor mij alleen wel een verschil tussen omzet/winst in een onderneming of het onderste uit de kan te willen hebben. Mijns inziens is het niet integer om naast het dienstverleningstarief ook nog eens winst te willen maken op volgauto’s, bloemen, en andere benodigdheden voor de uitvaart. Ik wil graag zonder belangen verstrengeling kunnen adviseren. Nabestaanden kunnen daarom bij mij facturen van derden desgewenst inzien. De bedragen op de facturen van derden bereken ik direct door, zonder winstmarge.

Voordeligste keuze

Hoe vaak ik niet bij het doornemen van de kostenbegroting hoor: “Waarom vraag jij niet bij het begin of er polissen zijn en wat de waarde is?” Mijn antwoord is simpel: ik werk niet toe naar een budget. Ik werk toe naar een geweldig mooi en waardig afscheid. Een afscheid dat de overledene eer aandoet.
Ik vraag de nabestaanden naar hun wensen. Ik geef uitleg over de mogelijkheden en kan van iedere optie direct de kosten benoemen. Zo kunnen zij zelf de afwegingen en keuzes maken die het best passen bij de overledene, maar ook binnen hun budget.

Als nabestaanden bijvoorbeeld een witte uitvaartkist willen, dan is het aan mij om naar de ‘voordeligste’ opties te kijken en te adviseren. Willen de nabestaanden opbaren in een uitvaartcentrum, dan is het aan mij om door te vragen. “Zijn er rouwbezoeken gewenst, wilt u uw geliefde 24-uur per dag bezoeken, of wilt u alleen op de dag van uitvaart afscheid nemen?” Ik neem de tijd om door te vragen. Ik kan alle mogelijkheden en kosten benoemen en een eerlijk advies geven. Op basis daarvan maken nabestaanden keuzes. Ik oordeel niet over hun keuzes. Niets is bij voorbaat “fout” of “goed”.

Een keurmerk

Hoe kun je van tevoren weten wie een eerlijke en integere uitvaartverzorger is? Helaas is die vraag lastig te beantwoorden. Er zijn verschillende keurmerken voor uitvaartondernemers. De aangesloten uitvaartondernemers moeten aan een aantal, vooral administratieve eisen voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld gedegen opgeleid personeel in dienst hebben, een klachtenprocedure op papier hebben staan en een minimumaantal uitvaarten per jaar regelen. Periodiek kunnen zijn ook op deze punten gecontroleerd worden.

Hoewel dit de zekerheid kan geven dat een uitvaartondernemer een aantal zaken goed geregeld heeft, zegt een keurmerk weinig tot niets over de persoonlijke motivatie van de uitvaartverzorger. Een keurmerk geeft geen garantie dat een uitvaartondernemer jouw belangen vooropstelt en ook erg belangrijk; een keurmerk geeft geen garantie dat de uitvaartverzorger bij je past.

Een ‘goede’ uitvaartbegeleider kiezen

Een uitvaartbegeleider is een persoon die, net zoals bijvoorbeeld een kraamhulp, een voor jou prettige en ondersteunende rol kan vervullen bij een ingrijpende levensgebeurtenis. De persoonlijkheid en aanpak van die persoon moet passen bij hoe jij het wilt. Er is vertrouwen en een ‘klik’ nodig voor een prettige en kwalitatief goede dienstverlening. Alleen zo kun je samen werken aan een mooi en passend afscheid.

Als ik je mag adviseren, dan raad ik je aan om vrienden en familie te vragen naar hun ervaringen met uitvaartverzorgers. Op een website kunnen malafide ondernemers namelijk hun eigen reviews zetten of negatieve reviews verwijderen. Van vrienden en familie kun je eerlijk advies verwachten.

Vraag ook eens om een vrijblijvend gesprek met de uitvaartverzorgers waar zij positief over zijn en bedenk wie er bij u past. Ga voor iemand die van mens tot mens iets voor u wil betekenen. Iemand die aandacht heeft voor uw wensen en behoeften en die rust brengt in een emotionele en hectische periode.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x